راهکارهای دیتاسنتر

راهکارهای دیتاسنتر

راهکارهای دیتاسنتر

راهکارهای دیتاسنتر

جلوگیری از هک اینستاگرام

جلوگیری از هک اینستاگرام

اینستاگرام یکی از نرم افزارهای اجتماعی محبوب در سراسر جهان است که اطلاعات زیادی روزانه در آن تبادل می شوند. اطلاعاتی که گاه میتواند وسیله ی زورگیری توسط هکرها شود. لذا اطمینان پیدا کردن به اینکه اکانت شما هک نشده باشد یا مبانی جلوگیری از هک اینستاگرام را بدانید.

جلوگیری از هک اینستاگرام

از دو طریق میتوان یک اکانت اینستاگرام را هک کرد.

شما برای ساخت اکانت باید آدرس ایمیل وارد کنید و سپس پسوردی برای اکانت اینستاگرام خود را در نظر بگیرید که تنها با داشتن یکی از این دو رمز میتوان اکانت اینستاگرام شما را هک کرد!

لذا برای جلوگیری از این اتفاق و دور نگهداشتن اطلاعات شخصی از دست هکرها ، نیاز است که رمزی که برای ایمیل و اکانت اینستاگرام خود انتخاب می کنید ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک لاتین و اعداد باشد مثلا رمزی بصورت : Mo$di*.TV128K4 هک کردن این رمزها کاری بس دشوار است و اطلاعات اکانت شما حفظ میشود.

هم چنین میتوانید در قسمت تنظیمات این برنامه و در قسمت امینت آن گزینه ی Private pagem را فعال نموده تا تنها افرادی که با شما دوست هستند بتوانند پست های شما را ببیند.

کوکی ها چه چیزی هستند؟

کوکی ها چه چیزی هستند؟

کوکی ها چه چیزی هستند؟

در لغت به معنای کلوچه و یا شیرینی می باشد و در اصطلاح اینترنت کوکی ها یک فایل متنی کوچک هستند که هنگام مراجعه به بعضی -یعنی اکثر -سایت ها توسط سرور به مرورگر فرستاده می شود و در کامپیوتر کاربر ( در صورت عدم جلوگیری مرورگر یا … ) ذخیره می شود.

کوکی Cookie در لغت به معنای کلوچه و یا شیرینی می باشد و در اصطلاح اینترنت کوکی ها یک فایل متنی کوچک هستند که هنگام مراجعه به بعضی -یعنی اکثر -سایت ها توسط سرور به مرورگر فرستاده می شود و در کامپیوتر کاربر ( در صورت عدم جلوگیری مرورگر یا … ) ذخیره می شود.سایت ها از این طریق برای تمام مشتریان یا بازدیدکنندگان پروفایل (Profile)یا پرونده‌ درست می‌کنند. زمانی که شما ایمیل خود را چک می کنید و یا وارد یک انجمن می شوید از طریق همین فایل است که شناخته می شوید.اصولاً کوکی‌ها برای کمک به مدیریت بهتر بازدیدکنندگان توسط سایت‌ها استفاده می‌شوند.که این کار را از طریق ذخیره اطلاعات مشخص وارد شده توسط بازدیدکنندگان مانند: اسم، آدرس، کلمة عبور، سابقة خریدها، محل‌های گردش آن در وب و یا مشخصات کارت اعتباری در یک فایل متنی در کامپیوتر شما انجام می‌دهند.

در مورد مسایل امنیتی :

جدیدا سوء استفاده هایی از طریق بعضی از تبه کاران شبکه ای از بعضی از کوکی ها برای دزدیدن کلمه های عبور و … صورت گرفته است، ولی بزرگترین نگرانی بیشتر مربوط به تهدید حریم خصوصی کاربران توسط بعضی از سایت ها با استفاده از کوکی ها می باشد.

ظهور و افول سئو در ایران

ظهور و افول سئو در ایران

ظهور و افول سئو در ایران

سال‌ها از زمانی که اینترنت وارد کشورمان شد می‌گذرد و در این مدت شاهد رشد چشمگیر میزان کاربران بودیم به خصوص در سال‌های اخیر که استفاده از اینترنت همراه روی گوشی‌های هوشمندطرفداران بیشتری پیدا کرد و تمامی افراد جامعه با اپلیکیشن‌های موبایلی آشنا شدند و از آن استفاده کردند. کاربرانی که می‌خواهند از اینترنت استفاده کنند یا آدرس سایت هدف را می‌دانند و با وارد کردن آن در مرورگر اینترنتی خود وارد آن سایت می‌شوند‌، یا اینکه آدرس سایت هدف را نمی‌دانند و فقط به دنبال پاسخ سوالی که در ذهن‌شان است وارد یک موتور جست و جو می‌شوند و کلمه مورد نظر را سرچ می‌کنند تا به پاسخ سوال خود برسند.

بسیاری از سرویس دهنده‌های اینترنت و سایت‌های بزرگ دنیا مانند : یاهو، مایکروسافت‌، یاندکس، aol و… برای خود موتور جست و جو ایجاد کردند ولی هیچکدام از آنها نتوانستند کیفیت و دقت گوگل را داشته باشند.گوگل به عنوان بزرگترین موتور جست و جو در اینترنت شناخته می‌شود که از حدود 20 سال پیش فعالیت رسمی خود را شروع کرد و توانست در این مدت برند خود را جهانی کند و سهم عمده کاربران را به سمت خود هدایت کند تا حدی که دیگر کمتر کسی است که با گوگل آشنا نباشد و سرویس‌های آن استفاده نکند.

همزمان با محبوبیت گوگل و افزایش تعداد کاربرانی که از آن استفاده می‌کردند، صاحبان سایت‌ها هم به فکر کسب نتایج برتر در جست و جوهای کاربران افتادند زیرا این کار باعث میشد تعداد زیادی بازدید بصورت رایگان از شهرها و کشورهای مختلف داشته باشند و فروش خود را افزایش بدهند و این آغازی بود برای فرآیندی به نام سئو که نامی آشنا برای مدیران سایت‌ها است.

SEO که به فارسی سئو گفته می‌شود،  مخفف شده از Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی برای موتورهای جست و جو است و به مجموعه کارهایی گفته میشود که باعث می‌شود یک سایت از دید گوگل استاندارد و مناسب به نظر برسد و آن را در نتایج برتر نمایش بدهد. برای اینکه اهمیت گوگل و سایر موتورهای جست و جو را بهتر درک کنید بد نیست بدانید که بر اساس تحقیقات انجام گرفته روی سایت‌های مختلف حدود 65 درصد از ترافیک ورودی آنها از طریق موتورهای جست و جو بوده است و در گوگل نزدیک 60% از کاربران فقط روی یکی از 5 نتیجه اول کلیک می‌کنند و این آمار در صفحه دوم تنها به 5 درصد می‌رسد. کمی دقت به این آمار نشاندهنده تاثیر بسیار زیاد موتورهای جست و جو و داشتن رتبه‌های بالا در آن برای موفقیت در کسب و کار است .

گوگل همواره برای نمایش دادن بهترین و مرتبط ترین نتایج به سوال کاربر، تلاش می‌کند و در طول این سال‌ها سعی کرده با ارائه الگوریتم‌های مختلف به نوعی سایت‌ها را فیلتر کند و فقط سایت‌هایی در صدر نتایج باشند که لیاقت آن را داشته باشند. در سال 2017 گوگل از هوش مصنوعی و  ساختار پیشرفته‌ای به نام Rank Brain برای ساماندهی بیشتر نتایج استفاده کرده است و به همین دلیل شاهد تغییرات بسیار بزرگی در نتایج بوده‌ایم.

در حالت کلی پروسه سئو کردن یا بهینه سازی سایت در دو مرحله سئو داخلی و سئو خارجی انجام می‌شود که سئو داخلی شامل: بهینه سازی مطالب سایت، تگ‌ها، تصاویر، لینک های داخلی و خارجی، سرعت سایت، مشکلات موجود در کد می‌شود و  از سوی دیگر سئو خارجی شامل: ساخت بک لینک، ریپورتاژ آگهی، شبکه‌های اجتماعی می‌شود. هر کدام از این مراحل شامل چندین زیر گروه می‌شود که استانداردهای خاص خود را دارا هستند و باید به صورت اصولی انجام شود.

ظهور و افول سئو در ایران

معمولا افرادی که کار سئو انجام می‌دهند یا کلاه سفید هستند و یا کلاه سیاه ! سئو کارهای کلاه سفید افرادی هستند که پایبند به قوانین گوگل بوده و با رعایت نکات لازم به مرور زمان باعث می‌شوند که رتبه سایتی بهتر شود و در مقابل سئو کارهای کلاه سیاه افرادی هستند که می‌خواهند راه صد ساله را یک شبه طی کنند و در زمان بسیار کوتاهی  سایتی را به نتایج برتر برسانند. پس اگر از شخصی که ادعای سئو کار بودن می‌کند شنیدید که می‌تواند در 2 هفته سایت شما را به رتبه یک گوگل برساند مطمئن باشید که با سئو کار کلاه سیاه طرف شده‌اید زیرا در حالت عادی و استاندارد باید برای یک سایت تازه راه اندازی شده یک بازه زمانی حداقل 6 ماهه را در نظر گرفت.

نتایجی که از سئو کلاه سیاه به دست می‌آیند بسیار پر خطر و موقتی هستند زیرا گوگل دیر یا زود این سایت‌ها را شناسایی کرده و آنها را به صورت موقت پنالتی  و حتی در مواردی به صورت کلی از نتایج خود حذف می‌کند اما نتایج سئو کلاه سفید چون طبق اصول و رعایت قوانین به دست آمده پایداری بسیاری هم دارد و به راحتی جا به جا نمی‌شود.

سئو در ایران سابقه طولانی دارد و امروزه هم شرکت‌ها و حتی اشخاص زیادی کار سئو انجام می‌دهند که تعداد زیادی از این افراد بصورت تجربی و بدون دانش کافی وارد این شغل تخصصی شده‌اند. سئو یک علم است که زیر شاخه‌های بسیار زیادی دارد و قطعا نمی‌توان با مطالعه چند مقاله در سایت‌های آموزشی و شرکت در دوره‌های کوتاه مدت در سئو به موفقیت رسید. برخی از شرکت‌های سئو در ایران به گونه‌ای فعالیت سئو را انجام می‌دهند که ماندگاری طولانی دارد و برخی دیگر پس از مدتی از نتایج گوگل حذف می‌شوند، دلیل این موضوع استفاده از روش‌های اسپم و استفاده از سئو سیاه است که در طولانی مدت در زمینه سئو و بهینه سازی سایت جواب نمی‌دهد.

در سال‌های اخیر بازار سئو ایران به وضعیت مبهمی رسیده است زیرا افراد بسیاری وارد این شغل شده‌اند که کوچکترین دانشی در مورد سئو ندارند و تفکرشان در این حد است که سئو فقط ساخت بک لینک به تعداد زیاد است، این افراد با همین تفکر و استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه به سراغ مدیران سایت‌های مختلف می‌روند و با سوء استفاده از نا آگاهی مدیران سایت‌ها پروژه‌های سئو را در دست می‌گیرند و در نهایت بعد از چند ماه اتلاف زمان و هزینه نمی‌توانند به نتیجه‌ای برسند و همین امر باعث شده افرادی که قصد دارند سایت خود را بهینه سازی کنند واقعا ندانند که به چه اشخاص و شرکت‌هایی می‌توانند اعتماد کنند.

اما با پیچیده شدن الگوریتم‌های گوگل به مرور زمان این افراد که در ظاهر فقط ادعای سئو دارند از بازار حذف می‌شوند زیرا در عمل نمی‌توانند هیچ پروژه‌ای را به نتیجه برسانند و مجبورند یا طبق قوانین گوگل کار کنند و یا این شغل را فراموش کنند زیرا گوگل راه دیگری برای این افراد باقی نمی‌گذارد. حضور در صفحه اول گوگل آرزوی هر مدیر سایتی است که بعضی از این مدیران می‌خواهند بدون هیچ زحمتی و در کمترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه خود برسند و همیشه راه‌هایی برای دور زدن قوانین گوگل و حضور در صدر نتایج پیدا می‌کنند و گوگل هم در سمت مقابل مدام در حال بروز رسانی الگوریتم‌های خود است تا این سایت‌ها را از نتایج فیلتر کند و قطعا در آینده نزدیک تمامی راه‌های دور زدن قوانین برای گوگل بسته خواهد شد. همانطور که امروز هم شاهد هستیم بسیاری از تکنیک‌هایی که در سال‌های اخیر استفاده می‌شد نه تنها دیگر کارآیی ندارد بلکه حتی در چند ساعت می‌تواند سایتی را به طور کلی از گوگل حذف کند.

با این ترتیب آینده سئو سایت به سمت انتخاب بهترین سایت‌ها برای نتایج برتر گوگل هدایت می‌شود. سایت‌هایی در نتایج برتر حضور خواهند داشت که محتوی ایجاد کنند و این محتوی می‌تواند شامل مقالات یا فیلم و اینفوگرافی باشد. در آینده گوگل سایتی را در صفحه نتایج بالاتر از همه نمایش می‌دهد که احساس کند بهترین پاسخ به سوال کاربر در آن سایت قرار دارد و نه سایتی که بیشترین تعداد بک لینک را دارد! به همین دلیل است که گوگل همیشه تاکید می‌کند محتوی پادشاه است و سایتی که بتواند بهترین و مرتبط ترین محتوی را در موضوع تخصص خودش تولید و منتشر کند قطعا جایگاه بسیار خوبی در نتایج خواهد داشت.

اینترنت اشیا (IOT) چیست؟

اینترنت اشیا (IOT) چیست؟

اینترنت اشیا یک موضوع داغ در صنعت امنیت و به خصوص دوربین مدار بسته به حساب می آید، اما این یک مفهوم جدید نیست. در اوایل سال ۲۰۰۰، کوین اشتون زمینه کار برای اینترنت اشیا (IoT) را در آزمایشگاه AutoID MIT فراهم آورد. اشتون یکی از پیشگامان این مفهوم بود که به دنبال روش هایی بود که می توانست کسب و کار خود را با اتصال اطلاعات RFID به اینترنت بهبود بخشد. مفهوم ساده اما قدرتمند بود. اگر تمام اشیاء در زندگی روزمره با شناسه ها و اتصال بی سیم مجهز شده باشند، این اشیا می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و توسط کامپیوتر مدیریت شوند. اشتون در مقاله ای در سال ۱۹۹۹ برای مجله RFID نوشت:
اگر کامپیوترهایی داشتیم که همه چیز را می دانستند – با استفاده از داده هایی که بدون هیچ کمکی جمع آوری شده بودند – ما می توانستیم همه چیز را پیگیری و شمارش کنیم و به شدت ضایعات، تلفات و هزینه ها را کاهش دهیم، زمانی که چیزی نیاز به جایگزینی، تعمیر یا فراخوانی دارد را متوجه شویم. ما باید به وسیله ابزار جمع آوری اطلاعات، رایانه های توانمندی بسازیم که توانایی بررسی کلیه احتمالات تصادفی وقوع یک رویداد را محاسبه نمایند، بشنوند و بو کنند. فناوری RFID و سنسور، رایانه ها را قادر به مشاهده، شناسایی و درک دنیایی می کند که هیچ محدودیتی در داده های مختلف برای آن متصور نیست ( وجه تمایز بین انسان و کامپیوتر)، و علاوه بر آن ۲۴ ساعته تمامی فرآیند ها را بدون وقفه بررسی می کند.”
در آن زمان، این دید نیازمند پیشرفت های عمده تکنولوژی بود. سوالات بیشماری مطرح بود از جمله اینکه، چگونه همه چیز را در این سیاره به یکدیگر متصل کنیم؟ از چه نوع اتصال بی سیمی می توان در دستگاه های ساخته شده استفاده نمود؟ برای ایجاد ارتباط بین میلیاردها دستگاه جدید چه تغییراتی باید برقرار می شد؟ زیرساخت های اینترنتی موجود نیازمند چه تغییراتی بود؟ چه چیزی به این دستگاه ها قدرت می دهد؟ چه چیزی باید توسعه یابد تا راه حل های مؤثر مقرون به صرفه شود؟ و چندین سوال دیگر بیش از پاسخ به مفاهیم IoT در سال ۱۹۹۹ وجود داشت.
امروزه بسیاری از این موانع حل شده است. اندازه و هزینه رادیوهای بی سیم به شدت کاهش یافته است. IPv6 به ما اجازه می دهد یک آدرس ارتباطی را به میلیاردها دستگاه اختصاص دهیم. شرکت های الکترونیک در حال ساخت Wi-Fi و اتصال بی سیم تلفن همراه به طیف وسیعی از دستگاه ها هستند. پوشش داده های موبایل به طور قابل توجهی در بسیاری از شبکه های موبایلی ارائه شده، سرعت و پهنای باند به طور قابل توجهی بهبود یافته و فناوری باتری بهینه شده و شارژ خورشیدی دستگاه های متعدد ساخته شده است.

اینترنت اشیاء ارتباط بین اجزای مختلف یک سیستم در مقیاس جهانی را برقرار می کند، این سیستم می تواند شامل هزاران قطعه فیزیکی و سنسور های مختلف باشد که با بستر بی سیم و با سیم به اینترنت متصل هستند. این سنسورها می توانند از انواع مختلف اتصالات منطقه ای مانند RFID، NFC، Wi-Fi، بلوتوث و Zigbee استفاده کنند. سنسورها همچنین می توانند اتصال های گسترده ای از قبیلGSM، GPRS، ۴G و LTE داشته باشند.

اینترنت اشیاء (IoT) چیست؟

 اینترنت اشیاء

آزمایشات اولیه و راه اندازی شبکه های اینترنت از طریق اتصال به تجهیزات صنعتی آغاز شد. امروز، دیدگاه IoT گسترش یافته است و همه چیز حتی تجهیزات صنعتی از طریق سنسورها و اینترنت اشیاء به یکدیگر متصل کند. این پیشرفت می تواند شامل موجودات زنده مانند گیاهان، حیوانات مزرعه و مردم هم باشد. به عنوان مثال، پروژه نظارت بر حیوانات در یک گاوداری را در نظر بگیرید، از داده های جمع آوری شده برچسب های موقعیت یابی رادیویی جهت نظارت بر گاوها و نظارت بر سلامت یا بیماری و رفتار این حیوانات در گله استفاده می شود. محاسبات پوشیدنی و دستگاه های بهداشت دیجیتال، مانند Nike + Fuel band و Fitbit، نمونه هایی از چگونگی اتصال مردم در چشم انداز اینترنت اشیا هستند.

از سنسورهای جمع آوری اطلاعات استفاده کنید

تجهیزات فیزیکی که با یکدیگر در اتصال هستند یک یا چند سنسور دارند. هر سنسور یک وضعیت خاص نظیر مکان، ارتعاش، حرکت و درجه حرارت را کنترل می کند. در IoT، این سنسورها به یکدیگر متصل می شوند و اطلاعات جدید را به سیستم های شرکت و افراد ارائه می کنند. این اطلاعات می تواند در اتخاذ تصمیمات مدیریتی و نظارتی با اهمیت باشد.

تغییر نوع آیتم های ارتباطی در یک شبکه

تصور کنید اگر تمام تجهیزات شما توانایی برقراری ارتباط داشته باشند، به شما چه می گویند؟ تجهیزاتی که از طریق بستر اینترنت اشیاء به شبکه متصل هستند، اطلاعاتی در مورد وضعیت و محیط اطراف خود را با افراد، سیستم های نرم افزاری و دیگر ماشین ها به اشتراک می گذارند. این اطلاعات را می توان در زمان کوتاهی به اشتراک گذاشت یا جمع آوری کرده و در فواصل معین با یکدیگر به اشتراک گذاشت. در مسیر توسعه و پیشرفت، هر وسیله ای یک هویت دیجیتال و قابل اتصال به بستر اینرنت را پیدا می کند، و این بدان معنیست که شما می توانید با اشیاء ارتباط برقرار کنید به آنها فرمان بدهید و از رفتار آنها آگاه شوید. داده های IoT با محاسبات سنتی متفاوت هستند. داده ها می توانند در اندازه های مختلف منتقل شده یا یک فرایند انتقال بی نهایت بار تکرار شود. تعداد دستگاه ها یا گره ها که به شبکه متصل هستند نیز در IoT بیشتر از رایانه های کامپیوتری سنتی است. این شبکه به کسب و کار اجازه می دهد تا بدون نیاز به برنامه های کاربردی و سرویس های مبتنی بر ابر ( Cloud )،  یا مرکزی، به طور خودکار کارهای اساسی مشخصی را انجام دهد. این ویژگی فرصت های مناسبی برای جمع آوری طیف وسیعی از داده ها را فراهم می کند، اما با این همه چالش هایی در زمینه طراحی شبکه های امنیتی مناسب ایجاد می شود که مستلزم رعایت اصول امنیت سایبری در همه ابعاد سیستم مبتنی بر اینترنت اشیاء می باشد.

اینترنت اشیاء (IoT) چیست؟

استفاده از اینترنت اشیاء چه تاثیری بر کسب و کار ها می گذارد؟

اینترنت اشیاء هر کسب و کاری را تحت تاثیر قرار می دهد. موبایل و اینترنت اشیا  انواع دستگاههایی را که به سیستم های شرکت متصل می شوند تغییر می دهند. دستگاه های جدید نوع جدیدی از داده ها را تولید خواهند کرد. اینترنت اشیا به بهبود کارآیی کسب و کار کمک می کند، اطلاعات را از طیف وسیعی از تجهیزات به دست می آورد، عملیات را بهبود می بخشد و در نهایت رضایت مشتری را افزایش می دهد. IoT تاثیر عمیقی بر زندگی مردم خواهد داشت. این امر امنیت عمومی، حمل و نقل و مراقبت های بهداشتی را با استفاده از اطلاعات جامع دریافتی و ارتباط سریع تر این اطلاعات بهبود می بخشد. لذا می بینیم که از راه های بسیاری، اینترنت اشیا می تواند بر جامعه و کسب و کار تاثیر گذار باشد.

استفاده از اینترنت اشیاء حداقل از سه منظر مجزا می تواند بر بهبود کسب و کار تاثیر گذار باشد: ارتباطات، کنترل و صرفه جویی در هزینه ها.

ارتباطات

اینترنت اشیاء اطلاعات افراد و سیستم ها، مانند وضعیت و سلامت تجهیزات (به عنوان مثال، روشن یا خاموش، شارژ، کامل یا خالی) و نشانه های حیاتی افراد را کنترل می کند. در اغلب موارد، ما به این اطلاعات دسترسی نداشتیم و یا به صورت دستی جمع آوری شده بود. به عنوان مثال:

  • اینترنت اشیاء می تواند در مورد نحوه عملکرد صحیح و تمیز بودن فیلتر هوای دستگاه گزارش لحظه ای بدهد.
  •  تقریبا هر شرکتی مطالباتی نزد مشتریان خود دارد که نیاز به پیگیری آنها دارد. آگاهی از محل دقیق افرادی که به شرکت مقروض هستند توسط GPS می توانند مکان و مسیر حرکتی را به اشتراک بگذارد.
  • در حوزه بهداشت و سلامت، صنعت IoT می تواند در یک بیمارستان محل دقیق همه تجهیزات و افراد را به صورت لحظه ای به اشتراک بگذارد به عنوان مثال می توانیم از محل صندلی های چرخ دار، موقعیت متخصص قلب بیمارستان و … آگاه شویم.
  • در صنعت حمل و نقل، ردیابی موقعیت لحظه ای و تخمین زمان واقعی و شرایط بسته ها و پالت ها توسط IoT به اشتراک گذاشته می شود. به عنوان مثال، می توان از حسگر ها برای ردیابی محل کانتینر حمل و نقل یخچال و دمای فعلی آن استفاده نمود.
کنترل

در بسیاری از موارد، یک کسب و کار یا مصرف کننده از راه دور می تواند هر وسیله ای که به سنسور متصل است را کنترل نماید. به عنوان مثال:

  • می توان از راه دور با استفاده از اینترنت اشیا، یک قطعه خاص را روشن یا خاموش کرد، یا درجه حرارت را در یک محیط کنترل کرد.
  • باز کردن قفل خودرو از راه دور.
  • شروع به کار ماشین لباسشویی.
  • هنگامی که یک مسیر پایه برای کنترل عملکرد ایجاد شده است، می توان با اجرای یک فرایند هشدارهای متعددی ارسال شود و دستگاه اقدامات امنیتی لازم را به خودی خود انجام می دهد. به عنوان مثال، اگر لنت ترمز در یک کامیون در نهایت نتواند کار کند، می تواند به شرکت اطلاع دهد تا وسیله نقلیه را به صورت خودکار از برنامه بار دهی روزانه خارج کند.
صرفه جویی در هزینه

بسیاری شرکت ها از اینترنت اشیاء را برای صرفه جویی در هزینه کمک می گیرند. اندازه گیری دقیق، به جای  تخمین می تواند بهترین نتیجه را به همراه داده باشد.

  • با استفاده از اطلاعات سنسور جدید، IoT می تواند به کم کردن هزینه های شرکت کمک نمود و باعث کم کردن نقص در تجهیزات و رونق کسب و کار برای تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده اقدام کرد. سنسورها همچنین می توانند مواردی مانند رفتار رانندگی و سرعت را اندازه گیری کنند تا هزینه سوخت و سایش و مصرف مواد کاهش یابد.
  • درخانه ها و کسب و کار نیز می تواند اطلاعاتی را ارائه کند که به مردم کمک می کند تا از مصرف انرژی و فرصت های صرفه جویی در هزینه استفاده کنند.
برای شروع باید چکار کرد؟

نمونه های ارائه شده در بالا تنها چند نمونه از مزایای استفاده از IoT در بهبود کسب و کار هستند. صرفه جویی در هزینه، پردازش خودکار و به دست آوردن دیدگاه فکری جدید در کسب و کار می تواند مزایای این استفاده باشند، برای شروع و استفاده از مزایایی که IoT می تواند ارائه دهد، کسب و کار باید حداقل چهار مورد زیر را داشته باشد:

درک نیاز واقعی به استفاده از سنسورها

در طول چند سال آینده، اکثر دستگاه های خریداری شده مجهز به سنسور هستند و بسیاری از موارد موجود را می توان با سنسورها یکپارچه کرد. این پیشرفت فرصت بزرگی را در اختیار افراد می گذارد تا برای بهبود فرایند کسب و کار خود طراحی مناسب را داشته باشند. به عنوان مثال در یک محیط تجاری، مسئول فناوری اطلاعات مجموعه باید تعریف کند که چه نوع اطلاعاتی می تواند از این سنسورها به دست آید. تا با توجه به آن سیستم مناسب طراحی و به کار گرفته شود. به عنوان مثال، داده های سنسورهایی که موجب بروز ناهنجاری در ارتعاشات دستگاه می شوند می توانند برای پیش بینی و اجتناب از خرابی دستگاه استفاده شوند.

یک شبکه IOT و پایه امنیتی ایجاد کنید

بسیاری از استقرار های صنعتی IoT از شبکه های اختصاصی استفاده می کنند. به جای ساختن شبکه های اختصاصی، واحد IT، باید دستگاه های IoT را با شبکه های IP مبتنی بر استاندارد واحد متصل کند. یک شبکه مبتنی بر IP به کسب و کار ها کمک می کند تا با استفاده از بستر IoT با اکو سیستم های مشترک تبادل اطلاعات مهم داشته باشند. به عنوان مثال در حوزه تلفن همراه، بسیاری از کسب و کارها به ایجاد راهکارهای امنیتی برای گوشی های هوشمند تمرکز می کنند، اما این تنها یک جنبه از جهان جدید تلفن همراه است. تکثیر از سنسورهای متصل شده و تجهیزات نگرانی های امنیتی جدید را فراهم می کند. ساختار هویت و احراز هویت نیز باید برای حمایت از “اشیا” و همچنین افراد به روز شود.

جمع آوری اطلاعات تنها به اندازه نیاز خود

 شرکت هایی که از اینترنت اشیاء به اندازه نیاز استفاده نمی کنند و بدون برنامه ریزی همه اطلاعات آن را خواهانند در حجم وسیعی از اطلاعات غرق خواهند شد.

در حالی که هر سنسور ممکن است مقدار کمی داده تولید کند، اما ازدیاد سنسور ها با عث می شود تا یک شرکت با اطلاعات هزاران و شاید میلیون ها حسگر روبرو باشد.. تکنولوژی داده های بزرگ، مانند Hadoop و NoSQL، می تواند در جمع آوری فوری، ذخیره، تجزیه و تحلیل حجم های زیادی از داده های مختلف به شرکت ها کمک کند، یک شرکت باید هر داده ای را که مربوط به فرآیندهای مطبوع خود است، جمع آوری کند. در صورت امکان و مقرون به صرفه بودن، یک شرکت باید اطلاعات اضافی را جمع آوری کند تا کسب و کارش قادر به پاسخگویی به سوالات جدید در آینده باشد.

مرور اندازه و مقیاس ارائه دهندگان اینترنت اشیا

اینترنت اشیاء یک چشم انداز پیچیده با دسته های متعدد و بسیاری از فروشندگان در هر دسته است. چهار دسته اصلی از راه حل IoT عبارتند از: سنسور (ها) و رادیو (ها) که اغلب در دستگاه قرار دارد، یک پلتفرم مدیریت دستگاه M2M، یک پلت فرم تحویل راه حل و برنامه هایی است که دستگاه های IoT را قادر می سازد گزارش داده و یا عمل کنند.

با توجه به توسعه روز افزون صنعت دیجیتال و به خصوص امنیت و حرکت و خیزش جدی به سمت استفاده از هوش مصنوعی، سنسور و اینترنت اشیاء بسیاری از تولید کنند گان صنعت امنیتی به خصوص سیستم های نظارت تصویری لزوم توجه به اینترنت اشیا و هوش مصنوعی را در محصولات خود در اولویت قرار داده اند.

اینترنت گوسفندان

اینترنت گوسفندان

اینترنت گوسفندان
این روزها،اینترنت اشیا به مفهوم آشنایی تبدیل شده است:«اتصال همه ابزارهایی که با آنها سروکار داریم به اینترنت» شبکه ای به وسعت دنیا که درآن ابزارها لحظه به لحظه و حتی بدون نیاز به دخالت انسان، با یکدیگر به تبادل اطلاعات می پردازند. واضح است برای علمی کردن چنین ایده ای، دسترسی به اینترنت شرط اولیه است و بدیهی است یکی از موانع بزرگ گسترش اینترنت اشیا به ویژه در مناطق دور از شهرها، همین دسترسی به اینترنت است. شاید در نگاه نخست، اینترنت اشیا در چنین مناطقی کاربرد نداشته باشد، اما باید توجه کرد در مناطق دور از شهر، در مزارع کشاورزی و باغ ها و حتی مراتع,پیاده سازی اینترنت اشیا مزیت محسوب می شود. کشاورزان می توانند با کمک داده های حاصل از حسگرهایی که در مزارع و باغ ها نصب کرده اند، از راه دور بر وضعیت کشت و زرع خود نظارت داشته باشند؛ محیط بانان و محققان می توانند بر وضعیت محیط زیست نظارت کنند و حتی دامداران، کنترل بیشتری بر دام هایشان داشته باشند.

Gordon Blair، استاد دانشگاه Lancaster که درخصوص چنین سیستم های توزیع شده ای تخصص دارد، با اشاره به اینکه پیاده سازی چنین فناوری هایی در یک شهر، کار ساده ای است,می افزاید:« اجرای چنین ایده ای در نواحی دور از شهرها، فوق العاده هیجان انگیز است.» محققان برای برقراری ارتباط این نواحی با سایر نقاط بهره مند از اینترنت، ایده های هیجان انگیزی نیز دارند:« استفاده از گوسفندان و سایر حیوانات به عنوان هات اسپات های وای فای!» به عقیده Blair چنین فناوری ای، فرصتی عالی برای بخش کشاورزی است. در استرالیا که پرورش گوسفند کسب و کار بسیار بزرگی است، محققان امید دارند با نصب برچسب هایی بر روی گوش حیوانات، آنها را به حسگر مجهز کنند. در این کشور,سگ ها یکی از مشکلات بزرگ گوسفندداران به حساب می آیند.

Greg Cronin متخصص رفتار شناسی حیوانات و یکی از علاقه مندان به استفاده از فناوری در گله داری می گوید:«به همین دلیل در برخی از نواحی استرالیا، نگهداری گوسفند تقریباً کاری غیر ممکن است.» او و همکارانش ردیاب های GPS و حسگرهای شتاب سنج را به گوسفندان بستند، با این هدف که در زمان هایی که سگ ها به گوسفندان حمله می کنند، گله دار هشدارهایی دریافت کند. از آنجایی که چنین حسگرهایی وزنی بیش از دو درصد وزن حیوان ندارند، مزاحمتی ایجاد نمی کنند، حتی در برخی از طرحهای آزمایشی، چنین برچسب هایی مجهز به صفحه های خورشیدی هستند و نیازی به نصب باطری یا شارژ دوباره آن نیست.چنین امکانی باعث کاهش بیشتر وزن و هزینه این برچسب ها می شود. اما استفاده از چنین برچسب هایی مزیت هیجان انگیز دیگری هم دارد؛اگر تعداد زیادی گوسفند در مقیاس جغرافیایی وسیعی به چنین امکان ارتباطی مجهز شوند،در حقیقت نوعی شبکه مِش(mesh)ایجاد کرده اید. هر حسگر،سیگنال ضعیفی را منتقل می کند، اما وقتی تعداد این حسگرها زیاد شود، پیام بین حسگرها دست به دست می شود و بدین ترتیب، پیام از یک برچسب به برچسب دیگر فرستاده می شود تا اینکه به گوسفندی برسد که در فاصله مناسبی از یک اتصال اینترنتی قرار گرفته است.Cronin می گوید:«هر چند می توانیم چنین کاری را انجام دهیم، اما هنوز برای اثبات آن باید تحقیقات زیادی صورت گیرد.» به عقیده او شاید چنین ایده ای در مدتی کمتر از ده سال به واقعیت تبدیل شود.