راهکارهای دیتاسنتر

راهکارهای دیتاسنتر

راهکارهای دیتاسنتر

راهکارهای دیتاسنتر

آشنایی با Microsoft Exchange


آشنایی با Microsoft Exchange

cccccccccccccc

و اما Microsoft Exchange چیست؟

Microsoft Exchange نرم افزاری است که به شرکت های کوچک و بزرگ این امکان را میدهد که به آسانی وظایفی مانند فرستادن ایمیل های خودکار،پاسخ گویی به ایمیل ها،تنظیم قرارهای ملاقات ،ایجاد رونوشت های صوتی و لیست های توزیع وپخش را مدیریت کنند. از قابلیت های Microsoft Exchange میتوان به فراموش نشدن قرارهای ملاقات،اطلاع رسانی به مشتریان در صورت حضور نداشتن شما در شرکت،تاریخ پاسخ گویی شما به مشتریان،چک کردن خودکار ایمیل های شما حتی در زمان تعطیلات و در کل فعال نگه داشتن محیط کار شما در هر شرایطی است.

در Exchange ایمیل ها قالبا توسط ابزارهایی که از آنها با نام Client Device یاد میشود( مانند کامپیوترهای شخصی،سیستم های محل کار یا انواع گوشی های موبایل) فرستاده میشوندو کاربر به شبکه ای از سیستم های کامپیوتری مرکزی شامل سرور ها و پردازنده ها یی که ایمیل ها را ذخیره و نگه داری میکنند متصل خواهد شد،که این ایمیل سرور های مرکزی  به اینترنت و نت ورک های خصوصی که ایمیل های سایر کاربران فرستاده یا دریافت میشوند متصل است.hosted-exchnage

در واقع این  نرم افزار سرور ی است که به کاربران یک شرکت این امکان را میدهد که ایمیل ها یا سایر وظایف کاری ازجمله قرارهای ملاقات و فایل های خود را از طریق انواع پروتکل ها (POP3-IMAP4-SMTP) به سرور مرکزی فرستاده تا در  آنجا ذخیره و سپس ارسال شود و همچنین ایمیل های دریافتی را نیز بایگانی و مدیریت کند و در همه ی این مراحل بیش ترین میزان امنیت رعایت خواهد شد و احتمال نفوذ ویروس ها به صفر می رسد.Banner-HostedMicrosoftExchange

استفاده از Microsoft Exchange به طور چشم گیری باعث صرفه جویی  در هزینه های ارتباطی شرکت ها مانند ارسال فکس یا نامه های حاوی اسناد شده و همچنین تاثیر به سزایی در مدیریت اطلاعات در کمترین زمان بدون نیاز به وقت و هزینه اضافی دارد.

مایکروسافت اکسچنج سرور

مایکروسافت اکسچنج سرور (به انگلیسیMicrosoft Exchange Server) یکی از بزرگترین پروژه‌های مایکروسافت و بخشی از خط تولید Microsoft Server است که امکان ارسال، دریافت و مدیریت Email، تماس‌ها، تقویم را فراهم می‌کند. دارای ورژن‌های متعدد است و نسخه سال ۲۰۰۷ آن با امکانات جدید و امنیت بیشتر در ۳۰ نوامبر ۲۰۰۶ در دو نسخه ۳۲ و ۶۴ بیتی ارائه شده‌است. در ورژن ۲۰۰۰ قابلیت پیام رسان فوری میان کاربران وجود داشت که در نسخه‌های بعدی حذف شد و به جای آن می‌توان از ابزارهایی مانند Microsoft Office Live Communications Server برای این کار استفاده کرد.

از جمله کاربردهای فراوان Exchange Server قابلیت راه اندازی Public Folder به منظور به اشتراک گذاری ایمیل‌های دریافت و ارسال شده توسط کابران است. نکته مهم قابلیت تعیین دسترسی کاربران جهت خواندن یا پاک کردن و ساختن نامه‌ها و فولدر هاست. به صورتی که یک کاربر فقط بتواند ایمیل‌های خودش/دیگران را بخواند/پاک کند. از دیگر نکته‌های قابل بحث قابلیت اتصال چند سرور به یکدیگر و دسته بندی کابران است. برای دیدن Public Folderها نیاز به داشتن نرم‌افزار Outlook و تنظیم مناسب آن داریم و نیز می‌توان توسط Web Access به فایل‌ها دسترسی داشت.

در صورت اتصال به Share Point Server (که خود قابلیت اشتراک گذاری ایمیل‌ها را ندارد) این امکان به share point اضافه می‌شود.

قابلیت Backup گیری از Public Folder به دو صورت فایل pst و bkf وجود دارد.

اکسچینج سرور ۲۰۱۰ در نیمه دوم سال ۲۰۰۹ منتشر شده است و هم اکنون سرویس پک یک آن نیز توسط مایکروسافت ارائه گردیده است.

راهکار جامع مدیریت زیرساخت شبکه مایکروسافت Microsoft System Center

راهکار جامع مدیریت زیرساخت شبکه مایکروسافت Microsoft System Center

برپاسازی سامانه جامع مدیریت و مانیتورینگ زیرساخت شبکه و سرویس های مایکروسافت

گسترش  روزافزون استفاده از شبکه های کامپیوتری و وابستگی کسب و کار سازمان ها به سرویس های ارائه شده توسط واحد های IT باعث گردیده است که مدیران IT نیاز به یک مدیریت استراتژیک در راستای استفاده از تکنولوژی های مختلف را داشته باشند امروزه  جهت رسیدن به این هدف ، داشتن یک زیرساخت مناسب که دارای انعطاف پذیری بوده و تطبیق پذیری زیرساخت IT را بالا ببرد جزء الزامات واحدهای IT سازمان ها ، شرکت ها و موسسات می باشد.

شرکت مایکروسافت جهت ایجاد پویائی در بسترهای IT اقدام به ارائه محصولات خانواده System Center نموده است این شرکت نسخه  System Center 2016  را جهت مدیریت Datacenter ها با توجه به مفاهیم Private Cloud و Public Cloud ارائه نموده است که این خانواده از محصولات شرکت مایکروسافت ضمن ارائه سرویس هائی در راستای مدیریت متمرکز سرویس ها و سیستم ها ، با ایجاد  توانائی جمع آوری و ثبت دانش در خصوص زیر ساخت ، سیاست ها و تجربه ها ، منافعی مهم برای سازمان ها ، شرکت ها  و موسسات ایجاد می نماید که می توان به منافعی همچون ارائه سرویس به موقع و مناسب به مشتریان، رضایت مندی مشتری نهائی، کاهش هزینه های جاری سازمان و اطمینان از بازگشت هزینه های انجام شده را برشمرد.

Microsoft System Center 2016 تنها ابزار یکپارچه ای است که به مدیران شبکه امکان مدیریت کامل دیتاسنتر ها، Cloud های شخصی و عمومی و حتی Client ها را می دهد. Microsoft System Center 2012 همچنین تنها محصولی است که می تواند Hypervisor های متفاوت، ابزارهای شبکه از شرکت های مختلف مثل سیسکو، HP ،D-Link و حتی نرم افزار های گوناگون را به صورت راه حلی یکپارچه، مدیریت کند.

Microsoft System Center مجموعه ای از محصولات مدیریتی مایکروسافت است که برای کمک کردن به مدیران IT برای مدیریت و پشتیبانی بهتر و آسانتر سیستم های Server و Client در شبکه های تحت این سیستم عامل طراحی شده است و شامل محصولات متنوعی است که هر کدام به منظور بر طرف سازی بخشی از نیاز یک مدیر IT طراحی شده اند. 

آموزش بک آپ گرفتن از هاست سی پنل

آموزش بک آپ گرفتن از هاست سی پنل

بسیاری اوقات ممکن است نیاز داشته باشید که فول بک آپ سایت خود را بر روی کامپیوتر خود داشته باشید و اگر کنترل پنل هاست شما سی پنل است ما در این مطلب آموزش بک آپ گرفتن از هاست سی پنل را به صورت کامل و به زبان ساده برای شما شرح خواهیم داد.

برای این کار ابتدا وارد پنل هاست خود شده و از بخش files بر روی گزینه ی backup wizard کلیک نمایید:

آموزش بک آپ گرفتن از هاست سی پنل

 

سپس در صفحه ی جدیدی که باز می شود از بخش backup or restore بر روی گزینه ی backup کلیک نمایید.

بک آپ گرفتن از هاست سی پنل

حال نوبت آن است که بخشی که قصد دارید از آن بکآپ تهیه کنید را انتخاب نمایید که معمولا در این بخش برای اینکه از همه ی قسمت ها از جمله فایل ها، ایمیل ها و دیتابیس ها به طور همزمان و در یک پکیج بک آپ گرفته شود گزینه ی full backup را انتخاب می نمایند اما اگر شما هیچ اکانت ایمیلی تا کنون در سی پنل خود نساخته اید و یا سایت شما از دیتابیس استفاده نمی کند می توانید از بخش partial گزینه ی مناسب تری برای بک آپ انتخاب نمایید.

گرفتن فول بکآپ سی پنل و دانلود آن

پس از این مرحله شما به مرحله ی نهایی گرفتن بک آپ از سی پنل خواهید رسید و اگر قبلا بک آپی گرفته باشید می توانید آنرا در این بخش ملاحظه نمایید. برای ساختن بک آپ ابتدا در بخش Backup Destination باید محلی برای ذخیره ی بک آپ معین نمایید که معمولا همان هاست ی که فایل ها در داخل آن قرار دارد را انتخاب می کنند که گزینه ی آن Home Directory می باشد اما اگر به دلایلی همچون نداشتن فضای کافی برای ذخیره ی فایل بک آپ و غیره در همین بخش می توانید از گزینه های دیگری همچون Remote FTP Server استفاده کنید (ما فرض را بر این می گیریم که شما هم از گزینه ی Home Directory استفاده می نمایید).

در بخش Email Address اگر قصد دارید پس از تکمیل فرایند بکآپ گیری توسط ایمیل به شما اطلاع داده شود یک آدرس ایمیل وارد کنید و اگر قصد ندارید توسط ایمیل به شما اطلاع داده شود گزینه ی Do not send… را انتخاب کنید و در پایان بر روی گزینه ی Generate Backup کلیک کنید. توجه داشته باشید که بسته به حجم اطلاعات شما و قدرت سرور فرایند تهیه ی فایل بک آپ از چند ثانیه الی چندین ساعت متغیر است.

full backup from cpanel

پس از آنکه دکمه ی Generate Backup را کلیک کنید پیغام Full Backup in Progress … به نمایش در خواهد آمد و اگر گزینه ی ایمیل را انتخاب کرده باشید پس از تکمیل بک آپ گیری به شما اطلاع داده خواهد شد.

اگر از مرحله ی قبل گزینه ی home dirctory را انتخاب کرده باشید فایل بک آپ شما در پوشه ی قبل از public_html که از طریق بخش file manager در سی پنل قابل دسترسی است ذخیره خواهد گردید. بنابراین می توانید از قسمت مذکور به راحتی فایل را دانلود نمایید.

آموزش بک آپ گیری در cpanel

آموزش بک آپ گیری در cpanel

برای اینکه بتوانید یک backup کامل از سایت خود تهیه کنید تا در صورت خرابی و یا بروز اشکال آن را به طور کامل بازگردانید با آموزش زیر همراه باشید . 
به آدرس http://www.YourDomain.com:2082 بروید . 
نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید .

پس از ورود به صفحه اصلی کنترل پنل خود در قسمت Files وارد بخش Backups شوید .

برای تهیه نسخه کامل از سایت خود که شامل تمام فایلها ، محتویات و اطلاعات سایت شما می باشد در قسمت Full Backup بر روی گزینه Download or Generate a Full Website Backupکلیک کنید .

در قسمت Backup Destination محلی را که می خواهید بک آپ در آن ذخیره شود را انتخاب کنید . 
در قسمت Email Address می توانید آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا در صورت اتمام بک آپگیری به شما از طریق ایمیل اطلاع داده شود . 
در صورتی که نمی خواهید این کار انجام شود گزینه Do not send email notification of backup completion را انتخاب کنید . 
و در پایان روی گزینه Generate Backup کلیک نمایید .

به این ترتیب یک بک آپ کامل از سایت خود تهیه کرده اید روی گزینه Go Back کلیک کنید.

در قسمت Backups Available for Download بک آپ ساخته شده را مشاهده میکنید ، می توانید روی آن کلیک کرده و آن را دانلود کنید و در کامپیوتر خود نگهداری کنید .